Dapatkan artikel terbaru dari Celiksiber dengan percuma.Masukkan alamat email anda:

Delivered by FeedBurner

free logo design

Letakkan kod html di bawah ini di website atau blog anda

Tidak Tentunya Software Versi Terbaru Lebih Baik

Labels: , ,



"Kadangkala kita jumpa suatu versi program yang baru ternyata tidak lebih baik di banding versi sebelumnya, bahkan kadang kala lebih buruk. Lebih kurang ada 13 aplikasi program dimana pengguna lebih menyukai versi sebelumnya daripada yang terbaru."
Developer software selalu ingin anda mempercayai bahawa setiap produk terbaru mereka adalah lebih baik, padahal kadang-kadang banyak kekurangan yang mereka sembunyikan seperti permintaan kecepatan prosesor dan RAM yang lebih tinggi dari sebelumnya. Banyak aplikasi yang terbaru ini selalu menyatakan bahawa versi terbarunya dibuat untuk memenuhi keperluan dan kemajuan penggunaan software. Tetapi seperti yang kita ketahui, tidak selalunya pekara itu benar.  

Kita semua pastinya ingat bagaimana aplikasi software itu sendiri berkembang dari yang paling sederhana hanya berukuran sekitar 1 MB hingga menjadi sebuah aplikasi raksasa dengan ukuran yang tidak pernah terfikir sebelumnya hingga kita memerlukan seorang pakar IT untuk menerangkannya. Pada setiap upgrade kadangkala sesebuah aplikasi membuang beberapa firi terbaiknya hanya supaya dapat meningkatkan ciri lebih kompleks yang nantinya diharapkan mempunyai nilai jual (permintaan/market) lebih tinggi. Ini dapat kita lihat dari semakin 'Tamak' sebuah aplikasi memakan space dalam sistem komputer kita. Tentu saja pengguna tidak menyadarinya, kerana lebih suka dibuai dengan tampilan interface yang lebih cantik .walaupun kadang kala mungkin sebenarnya tidak begitu berguna. Namun itulah kenyataanya.  

Satu pekara  yang harus diingat adalah bahawa jika kita memutuskan untuk bertahan memakai versi software yang lama, maka pastikan bahawa dari segi keselamatan dan aplikasi yang lain dapat support dengan aplikasi yang baru jika kita install sesuatu aplikasi yang terbaru. Sebab seringkali suatu versi terbaru dari sebuah aplikasi menggunakan helah keselamatan seperti antivirus sebagai senjata untuk memaksa penggunanya untuk beralih kepada versi terbaru yang dikeluarkan, dan resiko seperti ini perlu di fikir dan dipertimbangkan dengan wajar.

Photobucket



Iklan Khidmat Masyarakat

Download PERCUMA E-Kamus

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Anda pernah dengar e-kamus? E-kamus ialah software kamus yang tercanggih yang dilengkapi dengan 18 kamus dan disertakan sebutan dalam English UK. Mudah bukan? Hanya "double click" atau "mouse move", makna perkataan anda terjawab. Boleh digunakan untuk kesemua software berasakan text seperti Microsoft Office (Word,excel dll) , PDF Reader, Mozilla Firefox, Internet Explorer dan macam-macam lagi. Anda mahu mencubanya? Dapatkan secara PERCUMA SEKARANG!


Blog ini dapat ditampilkan dengan baik menggunakan Browser Mozilla Firefox.

Download Disini...

Spread Firefox Affiliate Button