Dapatkan artikel terbaru dari Celiksiber dengan percuma.Masukkan alamat email anda:

Delivered by FeedBurner

free logo design

Letakkan kod html di bawah ini di website atau blog anda

Cara Membuat Boot Disk Windows XP

Labels: ,

Ketika anda menekan butang power pada komputer anda tetapi tak satu pun yang terpapar dan hanya mengeluarkan bunyi 'bip' bersama dengan monitor yang masih mempunyai skrin kosong, sebenarnya anda akan mengalami masalah terhadap PC anda.

Sebuah komputer yang gagal untuk boot boleh menjadi salah satu yang paling berisiko kehilangan data kekal yang boleh terjadi pada sesebuah PC. Tambahan dalam banyak kes, pengguna tidak mempunyai pengetahuan mengenai prosedur apa yang boleh mereka lakukan untuk memastikan PC dapat berfungsi seperti biasa.

Dalam kebanyakan kes, penyebabnya adalah file startup yang rosak yang menghalang komputer daripada running boot dari awal sampai habis . Dalam kes seperti ini, cara mudah untuk memulihkan PC anda adalah dengan mempunyai disket boot.

Apa yang kita sedia maklum Boot Disk mengandungi salinan daripada fail-fail penting yang diperlukan untuk startup dan pastikan anda telah membuat dan meyimpanya untuk tujuan kecemasan seperti ini. Untuk menggunakan floppy disk, yang perlu anda lakukan ialah masukan floppy disk di floppy drive dan reboot komputer.

Seperti biasa komputer akan memulakan proses boot, Windows akan menggunakan fail yang okay untuk membolehkan sistemnya terus running. Windows XP boot disk akan membolehkan anda mengatasi Ntbootdd.sys sopir yang korup, hilang ataupun rosak.

Jika boot sector rosak juga boleh diperbaiki dengan disk. Boot Windows XP disk akan menjadi penyelamat ketika anda mempunyai masalah PC gagal dalam proses boot.

Untuk membuat boot disk, adalah seperti berikut:

Masukan floppy disk kedalam drive floppy anda dan pergi ke My Computer pada Windows XP. Click hard drive dan ikon pada toolbar, klik Tools, Folder Options, kemudian klik View Tab.

Scroll ke bawah di “Show hidden files and folders” dan “Hide protected operating system files (recommended). Sekarang proses memakan masa sedikit.

Setelah keluar “Hide protected operating system files, klik OK.

Sekarang anda siap untuk memilih boot, NTDETECT, dan ntldr file. Sekarang klik kanan, klik Send To, dan pilih Floppy (A:).
Bila anda selesai menyalin semua file ke disket, anda sekarang mempunyai Windows XP boot disk.

Anda harus membuat dua atau lebih boot disk dan disimpan bagi tujuan kecemasan juga jangan lupa untuk buat label pada floppy disk tersebut.

Sekarang anda telah mempunyai alat penyelamat dan dilengkapi dengan alat perbaikan jika PC anda gagal dalam XP boot. Selain XP Windows 98, 2000, dan Me juga harus ada Boot Disk.


Salinan artikel ini adalah semata-mata untuk meningkatkan pengetahuan diri sebagai pengguna komputer. Untuk mendaftar bagi menerima artikel bermaklumat setiap bulan dan belajar baikpulih PC boleh Sign up secara percuma di http://www.ultimatepcrepair.com

Selamat mencuba....







Iklan Khidmat Masyarakat

Download PERCUMA E-Kamus

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Anda pernah dengar e-kamus? E-kamus ialah software kamus yang tercanggih yang dilengkapi dengan 18 kamus dan disertakan sebutan dalam English UK. Mudah bukan? Hanya "double click" atau "mouse move", makna perkataan anda terjawab. Boleh digunakan untuk kesemua software berasakan text seperti Microsoft Office (Word,excel dll) , PDF Reader, Mozilla Firefox, Internet Explorer dan macam-macam lagi. Anda mahu mencubanya? Dapatkan secara PERCUMA SEKARANG!


Blog ini dapat ditampilkan dengan baik menggunakan Browser Mozilla Firefox.

Download Disini...

Spread Firefox Affiliate Button