Dapatkan artikel terbaru dari Celiksiber dengan percuma.Masukkan alamat email anda:

Delivered by FeedBurner

free logo design

Letakkan kod html di bawah ini di website atau blog anda

Firefox versi Mobile

Labels: , ,

Firefox versi Mobile telah dilancarkan, Firefox mengumumkan kepada pengguna Nokia N900 sudah boleh menikmati pelbagai kemudahan yang ada di Firefox. Versi mobile ini berfungsi melalui Nokia's Maemo Platform.
 
Beberapa kelebihan yang saya dapati dari blog rasmi Mozilla adalah:
 

* Weave sync, memudahkan anda yang sering memindahkan urusan kerja dari handphone ke desktop vice-versa tanpa kehilangan history browser anda, bookmarks, serta password. 
* Add-ons, fungsi Firefox yang kini boleh dinikmati dalam versi mobile. 
* Location-Aware Browsing, user boleh mendapatkan maklumat tentang lokasi dan maps, dimana pengguna berada. 
* Tabbed browsing, yang membolehkan pengguna membuka tabs destop sebagai tumbnails sehingga memudahkan untuk memilih web pages apa yang ingin anda buka selanjutnya. 
* Awesome Bar, yang memudahkan pengguna untuk masuk ke laman kegemaran mereka hanya dengan beberapa shortcut dan carian. 
* Safe browsing dan versi mobile ini terdapat lebih daripada 30 bahasa.

Firefox mendakwa bahawa versi mobile mereka ini merupakan mobile web browser pertama yang support add-ons, bagi pengguna yang memang menjadikan salah satu fans add-ons, pengalaman seperti membuka pelayar di dekstop yang bertukar ke versi mobile akan menjadi daya tarikan tersendiri.

 
Personaliti juga menjadi kata kunci di versi mobile ini, selain dengan add-ons, weave sync juga membolehkan pengguna mempunyai browser mobile yang boleh dipersonalisasikan sesuai dengan keutamaan masing-masing. 

Firefox menjelaskan sampai ketika ini sudah tersedia sekitar 40 Firefox add-ons yang tersedia untuk versi mobile.
 
Versi mobile ini masih terhad bagi pengguna handphone Nokia N900 dan belum boleh digunakan untuk mobile phone lain, Firefox menjelaskan bahawa mereka tidak bercadang untuk menyediakan versi mobile mereka untuk iPhone, Blackberry, Symbian atau pun standard mobile phone, hanya mobile phone ber basic Android sahaja yang sedang disediakan , dan sedang memasuki fasa

development dan test.

Kalau mahu cuba, 

sila buka http://firefox.com/m daripada peranti mobile Nokia N900 anda. 

Setakat ini baru Nokia N900 yang disokong oleh Firefox Mobile.
Jika anda pengguna Nokia N900, dan sudah mencuba versi mobile Firefox ini, anda boleh share pengalaman anda kepada rakan. 


Atau anda juga boleh menilai, apakah versi mobile dari Firefox ini boleh menandingi Opera Mini dalam jangka waktu tertentu?

Photobucket



Iklan Khidmat Masyarakat

Download PERCUMA E-Kamus

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Anda pernah dengar e-kamus? E-kamus ialah software kamus yang tercanggih yang dilengkapi dengan 18 kamus dan disertakan sebutan dalam English UK. Mudah bukan? Hanya "double click" atau "mouse move", makna perkataan anda terjawab. Boleh digunakan untuk kesemua software berasakan text seperti Microsoft Office (Word,excel dll) , PDF Reader, Mozilla Firefox, Internet Explorer dan macam-macam lagi. Anda mahu mencubanya? Dapatkan secara PERCUMA SEKARANG!


Blog ini dapat ditampilkan dengan baik menggunakan Browser Mozilla Firefox.

Download Disini...

Spread Firefox Affiliate Button