Dapatkan artikel terbaru dari Celiksiber dengan percuma.Masukkan alamat email anda:

Delivered by FeedBurner

free logo design

Letakkan kod html di bawah ini di website atau blog anda

Buat Komputer Cakap Apa yang Kita Tulis

Labels:

Jom kita buat komputer cakap apa yang kita dah taip. Fungsi ini merupakan built-in API yang terdapat dalam Windows XP dipanggil SAPI (Speech Application Programming Interface)
Microsoft Speech API terbina dalam Windows dan ia digunakan dalam kemudahan Narrator yang digunakan untuk membantu pengguna yang mempunyai masalah penglihatan.
Start > All Programs > Accessories > Accessibility > Narrator

Langkah 1 :
Buka program Notepad dan paste kod di bawah

Dim message, sapi
message=InputBox("Enter the text you want spoken","Speak This")
Set sapi=CreateObject("sapi.spvoice")
sapi.Speak message



Langkah 2 :
Namakan file tersebut dengan apa sahaja nama yang korang mahu tetapi pastikan korang tambah .vbs di hujung nama fail tersebut

Langkah 3 :
Pastikan juga untuk kotak Save as type tu, pilih All files dan bukannya Text document. Kalau xtukar yang tu, nanti file tu akan jadi file teks Notepad biasa


Seterusnya double-click file .vbs yang disimpan tadi dan satu dialog box akan dipaparkan. Taip apa sahaja yang korang nak dan satu suara akan baca apa yang korang dah taip tu.



Alternatively, sewaktu nak Save As tu korang juga boleh masukkan ” ” dalam nama fail korang tanpa perlu pilih All files dalam pilihan Save as type tu. Contohnya ialah “filename.vbs” dan terus save.





Iklan Khidmat Masyarakat

Download PERCUMA E-Kamus

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Anda pernah dengar e-kamus? E-kamus ialah software kamus yang tercanggih yang dilengkapi dengan 18 kamus dan disertakan sebutan dalam English UK. Mudah bukan? Hanya "double click" atau "mouse move", makna perkataan anda terjawab. Boleh digunakan untuk kesemua software berasakan text seperti Microsoft Office (Word,excel dll) , PDF Reader, Mozilla Firefox, Internet Explorer dan macam-macam lagi. Anda mahu mencubanya? Dapatkan secara PERCUMA SEKARANG!


Blog ini dapat ditampilkan dengan baik menggunakan Browser Mozilla Firefox.

Download Disini...

Spread Firefox Affiliate Button