Dapatkan artikel terbaru dari Celiksiber dengan percuma.Masukkan alamat email anda:

Delivered by FeedBurner

free logo design

Letakkan kod html di bawah ini di website atau blog anda

PAHANG menjadi satu-satunya negeri di Malaysia akan menggunakan jalur lebar gentian optik.

Labels: ,

PAHANG menjadi satu-satunya negeri di Malaysia mengorak langkah jauh ke depan menjangkaui era jalur lebar semasa apabila melaksanakan inisiatif capaian berasaskan talian gentian optik ke rumah melalui jalur lebar berkelajuan tinggi FTTH capaian terbuka.

Capaian terbuka akan membawa maksud model perniagaan apabila Jalenas akan menjadi penyedia prasarana rangkaian kepada penyedia perkhidmatan atau operator

FTTH ialah prasarana berasaskan kabel gentian optik bagi menggantikan wayar kuprum sedia ada digunakan sekarang oleh kebanyakan penyedia perkhidmatan telekomunikasi.

Teknologi ini didapati lebih berkesan kerana mampu memberi kelajuan jalur lebar yang amat tinggi ke atas pelbagai perkhidmatan bersepadu termasuk suara, data dan video yang akan disalurkan terus ke rumah pengguna.

Era Internet yang berkembang dengan pesat hari ini boleh mengambil kesempatan teknologi terbabit bagi menyalurkan berbilang isyarat digital menerusi satu kabel dengan kelajuan yang tidak dapat disangkal iaitu sehingga 2.5 gigabit sesaat (Gbps) berbanding 1.5 megabit sesaat (Mbps) menggunakan kabel kuprum.

Prasarana gentian optik capaian terbuka Jalenas akan terus ke rumah pengguna untuk menyokong kelajuan Internet yang diperlukan.

Sumber Harian Metro




Iklan Khidmat Masyarakat

Download PERCUMA E-Kamus

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Anda pernah dengar e-kamus? E-kamus ialah software kamus yang tercanggih yang dilengkapi dengan 18 kamus dan disertakan sebutan dalam English UK. Mudah bukan? Hanya "double click" atau "mouse move", makna perkataan anda terjawab. Boleh digunakan untuk kesemua software berasakan text seperti Microsoft Office (Word,excel dll) , PDF Reader, Mozilla Firefox, Internet Explorer dan macam-macam lagi. Anda mahu mencubanya? Dapatkan secara PERCUMA SEKARANG!


Blog ini dapat ditampilkan dengan baik menggunakan Browser Mozilla Firefox.

Download Disini...

Spread Firefox Affiliate Button