Dapatkan artikel terbaru dari Celiksiber dengan percuma.Masukkan alamat email anda:

Delivered by FeedBurner

free logo design

Letakkan kod html di bawah ini di website atau blog anda

Format windows xp guna pendrive

Labels:

Photobucket

Biasa anda install Windows xp mestilah menggunakan medium cd atau dvd kan?

Saya akan memberitahu anda satu tool yang membolehkan anda install windows xp menggunakan pendrive.

Kelebihan menggunakan pendrive untuk menginstall windows xp ialah; proses installation berjalan lebih laju dan senang dibawa ke mana2. Tetapi, teknik ini hanya boleh digunakan bagi pc dan laptop yang menyokong boot from usb dalam bios.

Tutorial ini juga agak advanced, jika tidak faham boleh rujuk kepada pakar!

Anda perlu gunakan tool WinSetupFromUsb.


Pertama sekali, format pendrive anda menggunakan HP format tool atau PE to USB. Pendrive perlu diformat, kalau tak bios tidak akan detect pendrive anda sebagai bootable.

Selepas itu, masukkan cd windows xp anda, dan pada box Windows 2000/xp/2003 source, browse kepada location file2 windows2 xp anda.

Pada bahagian usb disk selection, pilih pendrive anda yang akan digunakan sebagai medium. Saya cadangkan anda force target disk type as removable bagi pendrive.

Lain2 option anda tidak perlu tukar melainkan anda pakar dan faham semua option2 tersebut.
Bila anda dah ready, tekan butang GO dan tunggu sehingga siap.

Cucuk pendrive yang dah dimasukkan windows xp dan dijadikan bootable, restart komputer, set boot from usb dalam bios dan install windows xp seperti biasa.

Nantikan entri akan datang mengenai cara format windows xp secara lengkap, serta cara install windows vista dan windows 7 menggunakan pendrive juga.

Link download WinSetupFromUsb.





Iklan Khidmat Masyarakat

Download PERCUMA E-Kamus

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Anda pernah dengar e-kamus? E-kamus ialah software kamus yang tercanggih yang dilengkapi dengan 18 kamus dan disertakan sebutan dalam English UK. Mudah bukan? Hanya "double click" atau "mouse move", makna perkataan anda terjawab. Boleh digunakan untuk kesemua software berasakan text seperti Microsoft Office (Word,excel dll) , PDF Reader, Mozilla Firefox, Internet Explorer dan macam-macam lagi. Anda mahu mencubanya? Dapatkan secara PERCUMA SEKARANG!


Blog ini dapat ditampilkan dengan baik menggunakan Browser Mozilla Firefox.

Download Disini...

Spread Firefox Affiliate Button